Mørkvesstølen

Fem flotte stølsturer

Gamle støler i vakker vestlandsnatur er fine turmål for hele familien. I og rundt Myrkdalen finner du mange flotte støler, og vi har plukket ut fem enkle og varierte turer i området. Fire av disse turene har utgangspunkt fra Myrkdalen Hotel og turen til Vetle Grungen er kun en kort kjøretur unna.

Mørkvesstølen ligger flott til ved en liten elv vest for skisenteret. Du kan gå til stølen fra Myrkdalen Hotel eller du kan ta stolheisen og starte turen fra toppstasjonen. Starter du fra toppen av stolheisen, følger du grusveien mot Storhaugekspressen.

Ca. 50 meter før du når toppstasjonen tar du til høyre og går ved siden av et lite tjern før du dreier ned dalen til venstre. Videre krysser du begge elveleiene og følger sauetråkket/stien på høyre side av elven ned til Mørkvestølen.

Rundt Mørkvesstølen

Svoleset
Svoleset ligger sør-øst for Myrkdalen Hotel, på andre siden av Rv. 13. Følg grusveien 600 meter til Helgatun. Kryss skibroen over Rv. 13, videre over broen ved Myrkdalselva og følg merket sti til Bygdastølen. Her krysser du broen over elva Kvanndøla og følger blåmerket sti 4 km til stølen. Turen har ca. 450 høydemeter totalt.

Vetlebotn
Stølene i Vetlebotn finner du midt i skisenteret, ved bunn-stasjonene til trekkene Kari-Traa og Kråni. Her ligger også den nye fjellstuen vår, som byr på iskrem, kaffe og hjemmelaget lapper hele sommeren.

Fra Myrkdalen Hotel følger du grusvei 600 meter til Helgatun og videre oppover på en sti i 1,1 kilometer. Ved stiskillet tar du til høyre og går 300 meter opp til stølene i Vetlebotn. Tar du stolheisen til toppen, følger du veien en kilometer ned til stølene.

Revhaugen

Stølene i Revhaugen ligger øst for Myrkdalen Hotel, på andre siden av RV13. Følg grusveien 600 meter til Helgatun. Kryss skibroen over RV 13, videre over broen ved Myrkdalselva og følg ny merket sti til Bygdastølen. Ved Bygdastølen følger du traktorveien i 1,5 kilometer til stølene.

Vetle Grungen

Kvassdalen
Stien til Vetle Grungen starter i Kvassdalen, en kort kjøretur unna Myrkdalen.

Turen til Vetle Grungen starter ved Holo, ca. 10 minutt kjøring fra Myrkdalen Fjellandsby retning Vik. Rett før hårnålsvingene parkerer du bilen og følger stien som går nordover. Turen går først bratt oppover (ca. 200 høydemeter) til Vetla Grungavatnet. Herfra slaker det ut den siste kilometeren til stølene.