fjellspringing fjelløp

Fem tips for å komme i gang med fjellspringing

Ønsker du å få den herlige følelsen av flyt i småkupert terreng og vakker natur? Å få følelsen av at du har uendelig med energi og at hodet blir tømt for hverdagens bekymringer? Løping i fjellet er en trend som vokser for hvert år - med god grunn. 

Lars Erik Skjervheim

Dette er en fin treningsform, samtidig som det gir fantastiske naturopplevelser. Uansett hvilken form man er i. Det er altså ikke bare de største treningsfantomene som har glede og utbytte av dette, og er du usikker på hvordan du skal komme over den berømte dørstokkmila kan det være lurt å få noen tips av de aller beste.

Vi har tatt en prat med norgesmesteren i randonee, Lars Erik Skjervheim, som bruker mesteparten av barmarksesongen på å løpe i fjellene rundt Voss. Her er Lars Erik sine beste tips til hvordan du kan få fantastiske naturopplevelser med joggesko på beina.

Fjellet er den beste treningsarenaen
Fjellet har alltid hatt en tiltrekkingskraft på Lars Erik. Å suse gjennom fjellet med joggesko og shorts, med en sjokolade i sekken og vann sildrende i bekken er magisk og frigjørende i følge norgesmesteren. 

 – Jeg liker svært godt å søke utfordringer og opplevelser i naturen både alene og med venner. For meg har treningen i fjellet alltid vært et slags frigjøringsprosjekt - naturen forventer ikke noe av meg. Her er jeg fri, sier Lars Erik entusiastisk.     

Les også 10 flotte fjellturer med fjordutsikt
Fjellturar med fjordutsikt

Gå i de brattaste motbakkene 
Det er lett å tenke at fjellspringing er noe man må begynne med etter at man har fått grunnformen gjennom springing på asfalt eller grusveier. Lars Erik sine tips er det stikk motsatte 

 – Å springe på mykt underlag i terrenget gjør det lettere for kroppen å venne seg til en ny eller større belastning.

Hvis du vil starte med jogging er det beste tipset å begynne i lette og småkuperte stier med mykt underlag.

 –  Ellers er det verdt å nevne at jeg går mye i motbakker når jeg er i fjellet. Det er en myte at de beste springer uansett hvor bratt det er, ofte er det mer effektivt, like raskt og mer behagelig å gå. Det gjør også at man får naturlig variasjon i treningen slik at muskler og ledd får hvilt litt, og på denne måten reduserer man skaderisikoen.  

Vær tålmodig og ikke start for hardt

Jogging i fjellet

 

De fleste av oss har kjent på et ønske om å være i bedre form enn det som er realiteten. At man setter i gang joggeturen full av energi den første kilometeren for så å gå rett i kjelleren med puls i 190 og dalende motivasjon. 

 –  Å starte turen altfor hardt er kanskje den mest klassiske fellen folk går i. Start joggeturen rolig i minst 10 - 20 minutter og få kroppen skikkelig i gang før du setter opp farten. En annen typisk nybegynner-feil er å trene for mye, samt ha maksimal intensitet på hver treningsøkt. 

La kroppen venne seg til ny belastningsform, varier intensiteten på treningsøktene og vær tålmodig er Lars Erik sine beste tips.

Lett sekk 
På løpeturen i fjellet bør man ha med en lett sekk med vindtette klær, tørre byttekær, mat, drikke, sportstape og førstehjelpsutstyr. Navigeringsutstyr er essensielt i følge Lars Erik.  

 –  Mange bra karttjenester er tilgjengelig på telefonen, men da må du være sikker på at du har batteri, og en powerbank kan gi litt ekstra margin. Jeg lader alltid telefonen min før jeg reiser på tur, det er en del av forberedelsene mine, sier norgesmesteren. 

Les også Oppskrift på en herlig fjellturhelg i Aurland
Aurlandsdalen
 

Fjellbyga Voss

Fjellturar i lett terreng

 

Over 90 % av Voss herad er fjellområde - mulighetene for fine joggeturer i høyfjellet er så og si uendelig i denne regionen. 

 – Det er masse flotte turer i lett terreng på Vikafjellet og i Oppheimsdalen. Ønsker du flere høydemeter og fantastisk utsikt er området i Brekkedalen og ved Nærøyfjorden verdt å utforske. Utforskingen er halve gleden, spring gjerne utenfor oppmerkede stier, men vær alltid ydmyk - vi er små og ubetydlege i fjellet, avslutter Skjervheim.  

God tur!